Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2011

Αφίσες και εικόνες σε διαπάλη- ένα οπτικό οδοιπορικό

Πόλεμοι, μάχες, πράξεις αντίστασης, καταστολή του άμαχου πληθυσμού… Οι αφίσες παρουσιάζουν μια ακτινογραφία της εξέλιξης της διένεξης από την έναρξη της μέχρι τα σημερινά γεγονότα.

Η δημιουργία και η διάδοση αφισών που δικαίωναν τον παλαιστινιακό αγώνα υπήρξε ένα από τα κυριότερα προπαγανδιστικά όπλα της ΟΑΠ. Από την ίδρυση της το 1964, η ΟΑΠ, μέσω ενός δραστήριου τμήματος επικοινωνίας, ενθάρρυνε πολλούς ντόπιους καλλιτέχνες να επιμείνουν σε αυτό τον δημιουργικό χώρο, γνωστοποιώντας στον κόσμο την δουλειά τους. Αυτή η μαχητική και στρατευμένη τέχνη είναι πλέον μέρος της πολιτιστικής ταυτότητας της παλαιστινιακής αντίστασης. Τα χρώματα της σημαίας, η αραβική καλλιγραφία ή η ελιά (σύμβολο της γης) είναι στοιχεία που επαναλαμβάνονται στον σχεδιασμό ορισμένων αφισών που παρουσιάζουν μια άλλη ανάγνωση της σύγκρουσης.






Καλάθι με πορτοκάλια, Αμπντελ Ραχμάν Αλ Μουζαΐν, 1977
Σε αυτό το παιδικό πορτρέτο εμφανίζονται διάφορα στοιχεία αναγνωριστικά της Παλαιστίνης: η κουφίγια, παραδοσιακή μαντίλα της Μέσης Ανατολής και έμβλημα του παλαιστινιακού αγώνα και πορτοκάλια, αλληγορία της απώλειας και της καταστροφής της γης τους.












Ημέρα της γης στην Παλαιστίνη, Γκάζι Ιναΐμ, 1988
Ο εορτασμός της επετείου κάποιου σημαντικού γεγονότος είναι ένα θέμα που επανέρχεται. Στην περίπτωση της Ημέρας της πάτριας γης, πρόκειται για εκδήλωση μνήμης για τις απαλλοτριώσεις παλαιστινιακής γης που έγιναν στις 30 Μαρτίου του 1976, οι οποίες προκάλεσαν βίαιες εξεγέρσεις με έξι νεκρούς από τον αραβικό πληθυσμό.










1967, ανωνύμου
Δημοσιευμένη το έτος του πολέμου των Έξι Ημερών, αυτή η αφίσα γράφει «Ιούνιος 1967, η αντίσταση συνεχίζεται. Αυτή είναι η απάντηση στο έγκλημα».














Αποφασιστικότητα και νίκη. Αλ Καραμέχ, ανώνυμου 1968. Η μάχη του Αλ Καραμέχ, το 1968 μετατράπηκε σε σύμβολο της αντίστασης και του σθένους της ΟΑΠ.












Νίκησε τον φασισμό, Τζαμάλ Αλ Αμπτάχ, 1988. Ο καλλιτέχνης συνδέει τον παλαιστινιακό αγώνα με τον αγώνα κατά του φασισμού, επικαλούμενος την Γκερνίκα του Πικάσο. Η αφίσα τιμά την πρώτη επέτειο της Πρώτης Ιντιφάντα καθώς και την 21η επέτειο του Λαϊκού Μετώπου για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης.