Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2010

Μποϋκοτάρετε το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μαθητών-Φοιτητών του Τελ Αβιβ

Πηγή: http://www.pacbi.org/etemplate.php?id=1150 17 Γενάρη 2010

Μην γίνεται συνένοχοι στο Απαρτχάιντ του Ισραήλ

Η Παλαιστινιακή Καμπάνια για το Ακαδημαϊκό και Πολιτιστικό Μποϋκοτάζ του Ισραήλ (PACBI) και η Παλαιστινιακή Καμπάνια Μαθητών-Φοιτητών για το Ακαδημαϊκό Μποϋκοτάζ του Ισραήλ (PSCABI) καλούν μαθητές, καθηγητές και κινηματογραφιστές να μποϋκοτάρουν το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μαθητών-Φοιτητών, που έχει προγραμματιστεί για τον Ιούνιο του 2010 στην πόλη του Τελ Αβίβ. Το PACBI και PSCABI πιστεύουν ότι αυτό το φεστιβάλ, όπως και παρόμοιες πολιτιστικές πρωτοβουλίες που υποστηρίζονται από την ισραηλινή κυβέρνηση, ανοιχτά σχεδιάστηκε για να ξεπλύνει τα εγκλήματα του Ισραηλινού Απαρτχάιντ.

Οι διοργανωτές του φεστιβάλ τονίζουν το στόχο του φεστιβάλ, λέγοντας ότι είναι «ένας μοναδικός πολιτιστικός και κοινωνικός τρόπος για να παρουσιαστεί ένα διαφορετικό Ισραήλ στον κόσμο, (ένα) Ισραήλ που υποστηρίζει και επενδύει στον πλουραλισμό, την τέχνη και τις ίσες ευκαιρίες» (1). Αυτή η γλώσσα αποκαλύπτει - όπως και παρόμοιες προσπάθειες από το καθεστώς απαρτχάιντ της Νότιας Αφρικής - μια κυνική και συστηματική προσπάθεια για τη χειραγώγηση της παγκόσμιας κοινής γνώμης. Επιδιώκει να αποκρύψει την πραγματική φύση της Ισραηλινής στρατιωτικής κατοχής και του απαρτχάιντ και να αποσπάσει την προσοχή από τα συνεχιζόμενα εγκλήματα πολέμου, παρουσιάζοντας το Ισραήλ ως ένα ζωντανό, πολιτιστικό και καλλιτεχνικό κέντρο. Γι΄ αυτό το λόγο το φεστιβάλ χρηματοδοτείται και υποστηρίζεται γενναιόδωρα από την ισραηλινή κυβέρνηση.

Το 2009 αυτή η πολιτική της χρησιμοποίησης της τέχνης για το ξέπλυμα των παραβιάσεων του διεθνούς δικαίου από το Ισραήλ επιβεβαιώθηκε ανοιχτά από την Ισραηλινή κυβέρνηση με τη έναρξη της παγκόσμιας καμπάνιας «Φίρμα Ισραήλ». Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο τύπου του Ισραηλινού Υπουργείου Εξωτερικών, ο στόχος αυτής της αλλαγής εικόνας, που «μπορεί να περιλαμβάνει την οργάνωση φεστιβάλ κινηματογράφου» είναι η προώθηση του μηνύματος ότι «μια καλύτερη εικόνα για το Ισραήλ και μια καλύτερη παρουσίαση αυτής της εικόνας είναι μέρος του πακέτου της εθνικής ασφάλειας του Ισραήλ. Αντίθετα με την διαδεδομένη αντίληψη, η εθνική ασφάλεια δεν βασίζεται μόνο στη στρατιωτική δύναμη, αλλά είναι επίσης δυνατή οικονομία και δυνατή δημόσια εικόνα.» (2)

Η προσπάθεια για τη δημιουργία μιας «καλύτερης εικόνας για το Ισραήλ» μέσω του κινηματογράφου, χορού μουσικής και εκδηλώσεων λογοτεχνίας είναι εντελώς αποκρουστική αν σκεφτούμε την αιματηρή στρατιωτική επίθεση που διεξήγαγε το 2009 εναντίον της κατεχόμενης Λωρίδας της Γάζας, που άφησε περισσότερους από 1440 Παλαιστίνιους νεκρούς, από τους οποίους 431 ήταν παιδιά και 5380 τραυματίες. Το 1,5 εκατομμύριο Παλαιστίνιοι στην αποκλεισμένη Λωρίδα της Γάζας, η μεγάλη πλειοψηφία των οποίων είναι πρόσφυγες και εκδιώχθηκαν από τα σπίτια τους από τις σιωνιστικές δυνάμεις το 1948, υποβλήθηκαν σε τρείς εβδομάδες αμείλικτης ισραηλινής κρατικής τρομοκρατίας, καθώς ισραηλινά πολεμικά αεροσκάφη συστηματικά στόχευαν κατοικημένες περιοχές, ισοπεδώνοντας ολόκληρες γειτονιές και ζωτικές υποδομές και κατά μέρος καταστρέφοντας το βασικό πανεπιστήμιο της Γάζας και πολλά σχολεία, ανάμεσα σε αυτά και αρκετά σχολεία του ΟΗΕ, όπου πολίτες είχαν βρει καταφύγιο. Η Διερευνητική Αποστολή του ΟΗΕ με επικεφαλή τον προεξέχοντα Νοτιαφρικανό δικαστή, Ρίτσαρντ Γκολντσον, κατηγόρησε το Ισραήλ για οικειοθελή και αδιάκριτη στόχευση αμάχων και υποδομών για τους πολίτες και εγκλήματα πολέμου σε αυτόν τον επιθετικό πόλεμο.

Οι εντολές για αυτή την επίθεση ήρθαν από το Τελ Αβίβ, την πόλη που οι διοργανωτές του φεστιβάλ θέλουν να τιμήσουν ως «Την πόλη που δεν κοιμάται ποτέ-ένα μέρος γεμάτο παλμό ενέργεια και ζωντάνια. Δεν θα μπορούσαμε να βρούμε ένα πιο ζεστό σπίτι για ένα φεστιβάλ αφιερωμένο σε νέους καλλιτέχνες και τη νεανική τέχνη; (3). Επιπλέον, αυτή η επιθετική ύβρις αγνοεί το γεγονός ότι η ίδια η πόλη χτίστηκε πάνω σε ότι απέμεινε από τα σπίτια των Παλαιστίνων προσφύγων που εκδιώχτηκαν το 1948 και ότι αυτή την πόλη κάθε Παλαιστίνιος «νέος καλλιτέχνης» από τη Γάζα ή τη Δυτική Όχθη, (για να μην αναφερθούμε στη μεγάλη παλαιστινιακή κοινότητα προσφύγων που βρίσκεται στην εξορία) του απαγορεύουν να την επισκεφτεί.
Σήμερα ο αποκλεισμός της Γάζας συνεχίζεται και προφανώς οι οργανωτές του φεστιβάλ προσπαθούν να αποκρύψουν αυτά τα εγκλήματα πολέμου, αλλά προτιμούν να υποκρίνονται ότι ένα φεστιβάλ που υποστηρίζεται από την Ισραηλινή κυβέρνηση μπορεί να «γεφυρώσει τα πολιτιστικά χάσματα και να αναπτύξει την ανεκτικότητα μέσω του κινηματογράφου». (4)

Πρέπει να επισημάνουμε ότι πριν το προηγούμενο Φεστιβάλ του Τελ Αβίβ το 2008, ο γνωστός γάλλος κινηματογραφιστής Jean-Luc Godard ακύρωσε τη συμμετοχή του μετά την έκκληση του PACBI για μποϋκοτάζ της διοργάνωσης. (5) Θα συμμετείχε ως τιμώμενος προσκεκλημένος και θα έκανε σεμινάριο σε ισραηλινούς σπουδαστές κινηματογράφου.

Λόγω των φανερών δεσμών του Φεστιβάλ με το ισραηλινό κράτος και τον επίσης φανερό στόχο της εμφάνισης του Ισραηλινού απαρτχάιντ ως κάτι φυσιολογικό και ξεπλύματος των ακατάπαυστων παραβιάσεων του διεθνούς δικαίου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη συνείδηση των κινηματογραφιστών, μαθητών-φοιτητών και άλλων ανθρώπων που δουλεύουν για την τέχνη, το PACBI και PSCABI θεωρούν κάθε συμμετοχή σε αυτή τη διοργάνωση ως μια μορφή ανήθικης συνενοχής και καλούν για μποϋκοτάρισμα του με κάθε δυνατό τρόπο. Ζητούμε από τους κινηματογραφιστές, ομιλητές και μαθητές-φοιτητές να εισακούσουν το κάλεσμα της παλαιστινιακής κοινωνίας πολιτών για μποϋκοτάζ του Ισραήλ και των συνένοχων θεσμών, όπως έκαναν στον αγώνα κατά του απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική. Αυτή είναι η ελάχιστη ένδειξη αλληλεγγύης που περιμένουμε από κάθε άνθρωπο με συνείδηση σε όλο τον κόσμο για την υποστήριξη του αγώνα για ελευθερία, δικαιοσύνη και πραγματική ειρήνη στην περιοχή.

(1) http://www.taufilmfest.com/

(2) http://www.thestar.com/News/GTA/article/346848

(3) http://www.taufilmfest.com/ShowDoc.asp?MenuID=354

(4) http://www.taufilmfest.com/ShowDoc.asp?MenuID=352

(5) http://www.pacbi.org/etemplate.php?id=738&key=jean-luc%20godard

(6) http://www.bdsmovement.net/?q=node/149