Τρίτη 25 Αυγούστου 2009

Περιορισμοί στην Κυκλοφορία

Τα νησιά της Δυτικής Όχθης

Σε αυτά τα 41 χρόνια της στρατιωτικής κατοχής στα παλαιστινιακά εδάφη, το Ισραήλ έχει εφαρμόσει μία πολιτική περιορισμών της κυκλοφορίας, όπως σημεία ελέγχου, αναχώματα, χαντάκια, οδοφράγματα, παρακαμπτήριοι δρόμοι, το τείχος και ένα πολύπλοκο σύστημα χορήγησης αδειών.

Από το 1967 έως το 1991, οι απαγορεύσεις στις μετακινήσεις των Παλαιστινίων ήταν σχετικά λίγες. Ωστόσο, με την έναρξη της πρώτης Ιντιφάντα το 1987, το Ισραήλ άρχισε να αυξάνει τους περιορισμούς, εισάγοντας το σύστημα χορήγησης αδειών και το 1988, άρχισε να απαγορεύει τις μετακινήσεις των Παλαιστινίων μεταξύ της Δυτικής Όχθης και της Λωρίδας της Γάζας. Το 1991, όταν ξέσπασε ο πόλεμος στον Περσικό Κόλπο, ο ισραηλινός στρατός εισήγαγε περισσότερους περιορισμούς στο σύστημα αδειών. Κάθε Παλαιστίνιος έπρεπε να κατέχει ατομική άδεια, αντί για τις γενικές άδειες που δινόταν στο σύνολο του πληθυσμού. Το 1993, καθιερώθηκαν τα στρατιωτικά σημεία ελέγχου του Ισραήλ κατά μήκος της πράσινης γραμμής του 1949 ανάμεσα στην Δυτική Όχθη και το Ισραήλ, στην Δυτική όχθη και την Ανατολική Ιερουσαλήμ και μεταξύ πόλεων στο εσωτερικό της Δυτικής Όχθης.

Με την έναρξη της δεύτερης Ιντιφάντα το 2000, ο ισραηλινός στρατός αύξησε τους περιορισμούς για την ελεύθερη μετακίνηση των Παλαιστινίων. Το 2001, κηρύχτηκε παράνομη η μετακίνηση των Ισραηλινών πολιτών στον τομέα Α (περιοχές που ήταν υπό τον πλήρη έλεγχο των Παλαιστινίων) της Δυτικής Όχθης. Από το 2002 έως σήμερα, οι πολιτικές αποκλεισμού έχουν ενταθεί σημαντικά και η είσοδος των Παλαιστινίων εργαζομένων στο Ισραήλ έχει μειωθεί δραστικά.

Από όταν ξεκίνησαν οι ειρηνευτικές συνομιλίες της Ανάπολις, δεν έχει υπάρξει καμία μεταβολή στην ισραηλινή πολιτική και στην πραγματικότητα έχει καταγραφεί αύξηση στον αριθμό των περιορισμών κυκλοφορίας που αντιμετωπίζουν οι Παλαιστίνιοι στην Δυτική Όχθη.

Δεδομένα

** Το Σεπτέμβριο του 2008 υπήρχαν 699 εμπόδια αποκλεισμού στην Δυτική Όχθη. Περίπου τα 130 από αυτά προστέθηκαν μετά την Σύνοδο της Ανάπολις, τον Νοέμβριο του 2007 (1).

** 630 από τα εμπόδια έχουν αναγνωριστεί ως: σανίδες (3%), επί μέρους σημεία ελέγχου (3%), χωμάτινοι τοίχοι (7%), οδοφράγματα (12%), μπλόκα στον δρόμο (11%), σημεία ελέγχου (12%), φυλάκια (16%) και αναχώματα (36%) (2).

** Το 74% των κεντρικών δρόμων της Δυτικής Όχθης ελέγχονται από σημεία ελέγχου ή είναι εντελώς αποκλεισμένοι (3).

** Από τον Απρίλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2008 τα κινητά (τυχαία) σημεία ελέγχου κατά μέσο όρο εβδομαδιαίως έφταναν τα 89. Λόγω της απρόβλεπτης φύσης τους και των εντατικών ελέγχων που διεξάγουν, τα κινητά σημεία έλεγχου αποτελούν μεγαλύτερο πρόβλημα για τους Παλαιστίνιους από τα υπόλοιπα (4).

Οικονομικός αντίκτυπος
Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η ύφεση που παρατηρείται στην οικονομία της Παλαιστίνης από το 2000 είναι μία «από τις χειρότερες της μοντέρνας ιστορίας» (5). Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις που έχει επιβάλλει το Ισραήλ στους Παλαιστίνιους από το ξέσπασμα της Δεύτερης Ιντιφάντα και μετά είναι η κύρια αιτία για την φθίνουσα πορεία της οικονομίας της Παλαιστίνης και την αύξηση της ανεργίας και της φτώχειας στα κατεχόμενα εδάφη (6). Κάποια από τα παραδείγματα του κατακερματισμού την ντόπιας οικονομίας της Παλαιστίνης, αν και όχι τα μοναδικά, είναι: ο οικονομικός διαχωρισμός της Δυτικής Όχθης και της Γάζας, οι σημαντικοί περιορισμοί στις οικονομικές συναλλαγές με το Ισραήλ, η μη-πρόσβαση στις αγορές των πωλητών ευπαθών τροφών, η απομόνωση των αγορών της Ανατολικής Ιερουσαλήμ από τις υπόλοιπες της Δυτικής Όχθης και η φθίνουσα πορεία των επενδύσεων λόγω της αβεβαιότητας και της έλλειψης αποδοτικότητας (7).
Μια αναφορά της Παγκόσμιας τράπεζας που δημοσιεύτηκε τον Μάιο του 2007, αναφέρει πως η ανάκαμψη της οικονομίας και η ουσιαστική ανάπτυξη της Δυτικής Όχθης «απαιτεί την θεμελιώδη επανεκτίμηση των πολιτικών αποκλεισμού, την αποκατάσταση της κυκλοφορίας και την αναθεώρηση του ισραηλινού ελέγχου στα ληξιαρχεία του πληθυσμού και σε άλλα μέσα που υπαγορεύουν τον τόπο διαμονής των Παλαιστινίων» (8).
Πρόσβαση στην Υγειονομική Περίθαλψη
Οι περιορισμοί στην ελεύθερη μετακίνηση των Παλαιστινίων έχουν επηρεάσει σημαντικά την πρόσβαση τους στα κέντρα υγειονομικής περίθαλψης και στα επείγοντα περιστατικά (9). Η πρόσβαση σε αυτά είναι αβέβαιη και εξαρτάται από μια σειρά αυθαίρετων αποφάσεων και περιορισμών (10).
Οι στρατιώτες στα σημεία ελέγχου συνεχώς σταματούν τα ασθενοφόρα και τους ασθενείς. Η Ερυθρά Ημισέληνος της Παλαιστίνης έχει αναφέρει 112 θανάτους και 35 προγεννητικούς θανάτους εξαιτίας της δυσκολίας διέλευσης του ιατρικού προσωπικού και των ασθενών από τα σημεία ελέγχου (11). Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αποδοκιμάζει «τα περιστατικά που δείχνουν έλλειψη σεβασμού και προστασίας ως προς το ιατρικό προσωπικό και τα ασθενοφόρα της Παλαιστίνης (…) όπως επίσης και τους περιορισμούς κυκλοφορίας που εφαρμόζονται από το Ισραήλ κατά παράβαση της διεθνούς ανθρωπιστικής νομοθεσίας» (12).
Τοκετοί στα σημεία ελέγχου
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, από την έναρξη της δεύτερης Ιντιφάντα, τον Σεπτέμβριο του 2000 έως το 2006, τουλάχιστον 69 γυναίκες έχουν γεννήσει σε σημεία ελέγχου κάτω από τις πιο ανθυγιεινές και απάνθρωπες συνθήκες (13). Ο κίνδυνος για την ζωή τους και για την ζωή των νεογέννητων είναι μεγάλος. Σε αυτές τις 69 υποθέσεις που έχουν καταγραφεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, 35 νεογνά πέθαναν και 5 γυναίκες βρήκαν πρόωρο θάνατο. Σε όλα αυτά τα περιστατικά, είτε το μωρό έζησε ή όχι, οι μητέρες απέκτησαν βαθιά ψυχολογικά τραύματα (14).
Όπως συχνά συμβαίνει σε αυτό το ζήτημα, τα στατιστικά διαφοροποιούνται ανάλογα την πηγή. Η πιο πρόσφατη και αξιόπιστη πηγή είναι αυτή της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών και η Ετήσια Αναφορά της Ύπατης Αρμοστείας των ΗΕ την 1 Φεβρουαρίου 2008, που αναφέρει πως ο αριθμός των γυναικών που γέννησαν σε σημεία ελέγχου παραμένει ο ίδιος με του προηγούμενου έτους, δηλαδή 69 (παράγραφος 3). Ωστόσο, στην παράγραφο 6 αναφέρει τουλάχιστον δύο επιπλέον τοκετούς μόνο για τον Δεκέμβριο του 2007 (15). Επίσης, έχει αναφερθεί ακόμα μια περίπτωση που δεν έχει ακόμα δημοσιευτεί από κάποιον οργανισμό που ασχολείται με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Στις περιπτώσεις αυτές η κατάσταση των γυναικών και των νεογνών παραμένει άγνωστη (16).
Η πρόσφατη περίπτωση της Halh Yousif, όπως αναφέρθηκε από τον Palestine Monitor (17) τον Οκτώβριο του 2008, αποτελεί ένα μόνο παράδειγμα για το πώς εκτυλίσσονται αυτά τα αποτρόπαια περιστατικά. Στην νεαρή αυτή γυναίκα, που είχε διαγνωστεί με τοξιναιμία, απαγορεύτηκε να διασχίσει το σημείου ελέγχου του Erez, που χωρίζει την Λωρίδα της Γάζας από το Ισραήλ και ταυτόχρονα χώριζε την Halah και το μωρό της από την κατεπείγουσα ιατρική φροντίδα που χρειάζονταν. Παρόλο που είχε άδεια από τις ισραηλινές αρχές να περάσει, η συνοριοφυλακή δεν της το επέτρεψε.
Καθώς το παρόν τυπώνεται, περιμένουμε τα νέα για την κατάσταση της ίδιας και του αγέννητου μωρού. Αν και υπάρχουν πιθανότητες τελικά να δέχτηκε έγκαιρα ιατρική βοήθεια, ωστόσο αποτελεί ακόμα ένα συμβάν σε αυτές τις δυσάρεστες στατιστικές.
Επόμενο: Νερό

Σημειώσεις:

1. OCHA (2008): ‘Closure Update occupied Palestinian territory’, reports from May and September. http://www.ochaopt.org/documents/UpdateMay2008.pdf. Accessed October 20th, 2008.

2. ibid.

3. ibid.

4. ibid.

5. World Bank (2004): ’Disengagement, the Palestinian Economy and the Settlements’. Available at: http://domino.un.org/unis­pal.nsf

6. World Bank (2007): ‘Investing in Palestinian Economic Reform and Development’, report for the Pledging Conference, Paris. http://siteresources.worldbank.org/INTWESTBANKGAZA/Resources/294264-1166525851073/Pariscon­ferencepaperDec17.pdf p.6f

7. OCHA (2006): ‘Territorial Fragmentation of the West Bank’. Available Online at: http://domino.un.org/UNISPAL.nsf/85255db800470aa485255d8b004e349a/.

8. World Bank (2007): ‘Movement and Access Restrictions in the West Bank: Uncertainty and Inefficiency in the Palestinian Economy’. http://www-wds.worldbank.org/external/default/.

9. World Health Organization, 2008. Health conditions in the occupied Palestinian territory, including east Jerusalem, and in the occupied Syrian Golan. http://www.who.int/gb/ebwha/pdf_files/A61/A61_R3-en.pdf.

10. World Bank (2007): ‘Movement and Access Restrictions in the West Bank: Uncertainty and Inefficiency in the Palestinian Economy’. http://www-wds.worldbank.org/external/default/WDSContentServer/.

11. Palestine Red Crescent (2008): ‘An Awareness-Raising Campaign For the Respect & Protection of the Medical Mission’. https://www.palestinercs.org/modules/news2/article.php?storyid=65.

12. World Health Organization, 2008. Health conditions in the occupied Palestinian territory, including east Jerusalem, and in the occupied Syrian Golan. http://www.who.int/gb/ebwha/pdf_files/A61/A61_R3-en.pdf.

13. UN General Assembly, Annual Report of the UN High Commissioner, 2008. http://domino.un.org/UNISPAL.NSF/9a798adbf322aff38525617b006d88d7/.

14. ibid. Also available at: http://www.france24.com/en/20080912-israeli-soldier-jailed-after-checkpoint-stillborn-death.

15. ibid.

16. IMEMC, 2008. Three Palestinian women forced to give birth at Israeli checkpoints. http://imemc.org/article/52233

17. Palestine Monitor. October 9th 2008. The Fetal Terrorist. http://www.palestinemonitor.org/spip/spip.php?article666.Jewish Only Roads of the West Bank