Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2005

Ο αντίκτυπος της Ισραηλινής Κατοχής στην Παλαιστινιακή Εκπαίδευση

Στοιχεία από τις 28/9/2000 έως τις 19/10/2005
Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης
Σύλλογος Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό "ΙΝΤΙΦΑΝΤΑ"
www.intifada.gr
Το υπουργείο Παιδείας και Ανώτερης Εκπαίδευσης έχει δεσμευτεί από το 1994 που ανέλαβε την ευθύνη της εκπαίδευσης, να ενισχύσει και να βελτιώσει την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η αύξηση των εγγραφών στα σχολεία ήταν ένα από τα πιο σοβαρά ζητήματα, αλλά η ποιοτική και ικανοποιητική ανάπτυξη παραμένει στάσιμη, μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες πολιτικές καταστάσεις.
Η εκπαιδευτική διαδικασία επηρεάστηκε πολύ κατά τη διάρκεια της Ιντιφάντα του Αλ Ακσά ως αποτέλεσμα της επιθετικής ισραηλινής πολιτικής από την 28η Σεπτεμβρίου μέχρι σήμερα, παρ’ όλες τις προσπάθειες που έχουν γίνει από το υπουργείο και άλλους φορείς.
Η ισραηλινή επιθετικότητα, οι πολιορκίες και οι εισβολές είχαν τον χειρότερο αντίκτυπο στην εκπαιδευτική διαδικασία από ανθρώπινη, φυσική και ψυχολογική πλευρά. Πολλοί σπουδαστές, καθηγητές και υπάλληλοι αντιμετώπισαν συλλήψεις, ταπεινώσεις και υπέφεραν από ισραηλινούς στρατιώτες στα σημεία ελέγχου ανάμεσα σε πόλεις και χωριά σε όλα τα παλαιστινιακά διαμερίσματα. Πέρα από το γεγονός ότι πολλοί σπουδαστές έγιναν μάρτυρες, άλλοι τραυματίστηκαν και αντιμετώπισαν σοβαρές δυσκολίες στο δρόμο τους προς ή μέσα στο σχολείο, ενώ παρουσίασαν και ψυχολογικά προβλήματα τα οποία επηρέασαν τη σχολική τους επίδοση και το μέλλον τους.
Η ισραηλινή κατοχή έχει ζημιώσει την εκπαιδευτική υποδομή με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και μέσα. Aκολουθεί μια σειρά από γεγονότα που δίνουν μια εικόνα αναφορικά με αυτά που συμβαίνουν:
  • η λειτουργία 1.289 σχολείων διαταράχθηκε ή διακόπηκε λόγω απαγορεύσεων κυκλοφορίας, πολιορκιών και κλεισίματος διαμερισμάτων από τις 28/9/2000 μέχρι σήμερα
  • 269 σχολικά κτίρια υπέστησαν ζημιές από βομβαρδισμούς και μάχες από τις ισραηλινές δυνάμεις από την έναρξη της Ιντιφάντα
  • 9 σχολεία παραμένουν ακόμη κλειστά, από τα οποία 3 μετατράπηκαν σε στρατιωτικές βάσεις, το ίδιο έχει συμβεί στα σχολεία Ουσάμα Ιμπν-Αλ-Μουνκίθ, Μπανάτ Τζοχέρ και Αλ-Μα’αρέφ στη Χεβρώνα
  • στα 5,2 εκατομμύρια δολάρια υπολογίζεται το κόστος των ζημιών που προκάλεσαν οι Ισραηλινοί στα παλαιστινιακά σχολεία
  • στα 4,85 εκατομμύρια δολάρια υπολογίζεται το κόστος των ζημιών που προκάλεσαν οι Ισραηλινοί στα παλαιστινιακά πανεπιστήμια
  • 38 σχολεία στις περιοχές Τζενίν, Τουλκαρέμ, Καλκιλίγια, Ιερουσαλήμ και Βηθλεέμ που έχουν περίπου 11.000 μαθητές επηρεάστηκαν από την Προσάρτηση και την Επέκταση
Το χειρότερο σενάριο είναι εκείνο που εκτυλίσσεται στην περιοχή της Ναμπλούς. Kαθώς είναι αντικείμενο συχνών απαγορεύσεων κυκλοφορίας και αποκλεισμών, περίπου 500 καθηγητές δεν μπορούσαν να φτάσουν στα σχολεία τους. Αν και παρά αυτές τις δυσκολίες, 9 σχολεία δοκιμάστηκαν από σκληρές πολιορκίες και κλείσιμο η εκπαίδευση δεν διακόπηκε ολοκληρωτικά στα σχολεία αυτά. Στα σχολεία του Κουφόρ Αΐν (κοριτσιών και αγοριών) στη Ραμάλα, η εκπαίδευση διακόπηκε λόγω της σκληρής απαγόρευσης κυκλοφορίας.
Επιπλέον τα κτίρια του υπουργείου Παιδείας και τα διοικητικά του γραφεία δεν ήταν ασφαλή από τη βάρβαρη επιθετική πολιτική των ισραηλινών στρατιωτών που κατέστρεψαν πολλά από τα αυτοκίνητα, τους υπολογιστές και τα έπιπλα του υπουργείου. Επίσης έκλεψαν σκληρούς δίσκους και δισκέτες που περιείχαν σημαντικό πληροφοριακό υλικό.
Οι οικονομικές απώλειες ήταν τεράστιες, ο ακόλουθος πίνακας αναλύει τις οικονομικές ζημίες χωρισμένες σε κατηγορίες:
  • Με υποστήριξη από Δωρητές, Κυβερνητικές και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, το υπουργείο έκανε κάποιες επισκευές στα προαναφερθέντα διαμερίσματα. Ειδικά μετά τις μεγάλες απώλειες στα παλαιστινιακά πανεπιστήμια και σχολεία, στα οποία το υπολογισμένο κόστος ανέρχονταν στα 4,85 εκατομμύρια και 5,2 εκατομμύρια δολάρια αντίστοιχα.
Ακόμη και τα πανεπιστήμια και τα κολέγια δεν ήταν ασφαλή από τη βάρβαρη ισραηλινή επιθετικότητα. Οι ισραηλινοί στρατιώτες παραβίασαν το πανεπιστημιακό άσυλο:
  • Πολιόρκησαν το πανεπιστήμιο της Βηθλεέμ στις 8 Δεκεμβρίου του 2002 με δηλητηριώδη αέρια και διακόπηκαν τα μαθήματα. Οι ισραηλινοί στρατιώτες έμειναν εκεί για πέντε μέρες. Επίσης κατέστρεψαν έπιπλα, πόρτες, παράθυρα, υπολογιστές και 245 βιβλία
  • Πολιόρκησαν το εθνικό πανεπιστήμιο Αλ-Νατζάχ στις 14 Δεκεμβρίου του 2002 στην πόλη Ναμπλούς. Ανάγκασαν τους φοιτητές και τους καθηγητές να το εγκαταλείψουν
  • Πολιόρκησαν το πανεπιστήμιο της Χεβρώνας στις 14 Ιανουαρίου του 2003. Κατέστρεψαν εργαστήρια, υπολογιστές και το έκλεισαν για 6 μήνες
  • Στις 14 Ιανουαρίου του 2003 έκλεισαν το Πολυτεχνείο της Παλαιστίνης για 3 μήνες
  • Εισέβαλαν επίσης στα πανεπιστήμια: Ανοικτό πανεπιστήμιο του Αλ-Κουντς στη Ραμάλα, πανεπιστήμιο Αλ-Αζχάρ στη Γάζα, Επαγγελματικό Κολέγιο Θηλέων στην Τουλκαρέμ, πανεπιστήμιο του ΜπιρΖέιτ.
Επιπροσθέτως οι ισραηλινές παραβιάσεις και η επιθετική πολιτική επηρέασαν την εφαρμογή πολλών εκπαιδευτικών σχεδίων και προγραμμάτων. Το υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε ένα πεντάχρονο πλάνο για τα έτη 2001-2005.
Εντούτοις πολλά σχέδια ματαιώθηκαν ή αναβλήθηκαν λόγω των ισραηλινών επιδρομών. Αυτό ανάγκασε το υπουργείο Παιδείας να υιοθετήσει ένα νέο πλάνο εκτάκτου ανάγκης και εναλλακτικές στρατηγικές προκειμένου να ανταποκριθεί στις συνθήκες των αποκλεισμών και των απαγορεύσεων κυκλοφορίας.