Υψηλή συμμετοχή στα παλαιστινιακά χωριά και πόλεις, ρατσιστικές επιθέσεις στις μικτές πόλεις, αποκλεισμός των Παλαιστινίων Βεδουίνων και αύξηση της συμμετοχής των γυναικών: αξιολόγηση των δημοτικών εκλογών της 22ας Οκτωβρίου στο Ισραήλ.
Με ποσοστά που αγγίζουν το 92% στις Ka’abbiyye-Tabbash-Hajajre, 87% στη Sakhnin, 78% στο Kfar Qara, 67% στο Abu Ghosh, 70% στοAbu Sanaan και 87% στο Rahat – την βασική παλαιστινιακή πόλη στην περιοχή της Νεγκέβ –δείχνουν πως η συμμετοχή των Παλαιστίνιων ψηφοφόρων ήταν υψηλότερη από ότι συνήθως. Συγκριτικά, το εθνικό ποσοστό συμμετοχής ανέρχεται στο 42,63%, με τα χαμηλότερους δείκτες να παρατηρούνται στο Τελ Αβίβ και την Ιερουσαλήμ, 22% και 32% αντίστοιχα, κυρίως εξαιτίας του μποϋκοτάζ από τους Παλαιστίνιους κατοίκους της Ιερουσαλήμ.
Η συμμετοχή της παλαιστινιακής κοινότητας στις δημοτικές εκλογές ήταν υψηλότερη απ’ ότι στις κοινοβουλευτικές που έγιναν τον Ιανουάριο, όπου ψήφισε το 57,9% των Παλαιστινίων με ισραηλινή ιθαγένεια ή άδεια παραμονής. Η απόκλιση του αριθμού των ψήφων ανάμεσα στις δημοτικές κι εθνικές εκλογές μπορεί να εξηγηθεί, σύμφωνα με τον αρθρογράφο Shlomi Eldar στο al-Monitor, στην έλλειψη εμπιστοσύνης στους Άραβες-μέλη της Κνεσέτ και στην δυνατότητα τους να βελτιώσουν τις συνθήκες των Παλαιστινίων πολιτών του Ισραήλ. Επομένως, έχοντας αφεθεί να αντιμετωπίζουν μόνοι τους την καθημερινή διάκριση ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας-τόσο σε πολιτικό όσο και σε οικονομικό-κοινωνικό επίπεδο-οι Παλαιστίνιοι επιλέγουν να στραφούν στους δήμους για να βρουν λύσεις.
Η αίσθηση σύνδεσης με την τοπική κοινότητα επίσης, φαίνεται πως κυριαρχεί στην επιλογή μπροστά στην κάλπη. Σύμφωνα με την προεκλογική σφυγμομέτρηση που έκανε το Παλαιστινιακό Κέντρο για την Ανάπτυξη και την Ελευθερία των ΜΜΕ, Μada Carmel, από το δείγμα των 513 Παλαιστινίων ψηφοφόρων στα αραβικά χωριά, πόλεις και μικτές πόλεις, η ψήφος καθορίζεται από οικογενειακές υποχρεώσεις για το 56,1%, από την ικανότητα για το 27,2% και από το πολιτικό πρόγραμμα των συμμετεχόντων για το 6,8%.
Εντάσεις στις μικτές πόλεις
Στις επίσημες μικτές πόλεις και στις πόλεις με εβραϊκή πλειοψηφία αλλά με αυξημένη εκπροσώπηση των Παλαιστινίων, όπως στη Nazareth Illit( Άνω Ναζαρέτ), οι εκλογές διεξήχθηκαν σε μάλλον τεταμένο κλίμα. Ο επανεκλέγεις δήμαρχος της Nazareth Illit, Shimon Gapso, κατέβηκε με ένα πρόγραμμα βασισμένο στην προστασία του εβραϊκού χαρακτήρα της πόλης ενάντια στην μόλυνση του αραβικού πληθυσμού, που αποτελεί το 18% των 50.000 κατοίκων.
«Προτιμώ να κόψω το δεξί μου χέρι παρά να χτίσω ένα αραβικό σχολείο» είπε ο επανεκλεγείς δήμαρχος σε συνέντευξη του στην Washington Post τον Σεπτέμβριο. «Όχι, όχι, όχι, ούτε τζαμιά (….) Και ούτε χριστουγεννιάτικα δέντρα»
Φυλλάδια που λένε «Είναι η ώρα να προσέξουμε το σπίτι μας!... Κάθε απαίτηση για ξένα χαρακτηριστικά στην πόλη, απορρίπτεται», κυκλοφόρησαν στην εκστρατεία του, εναρμονισμένα με το σύνθημα «Άνω Ναζαρέτ, εβραϊκή για πάντα»
Σύμφωνα με τον Shlomi Eldar, του al-Monitor, η κατάσταση οδήγησε σε συνεργασία τα δύο κύρια αραβικά κόμματα, το Μπαλάντ και τη Χαντάς, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον Gapso με κοινή λίστα.
Στο αλ Λυντ (γνωστό στο σημερινό Ισραήλ σαν Λοντ), ο Άραβας υποψήφιος Abd al-Karim Azbarga , πυροβολήθηκε στο στομάχι την παραμονή των εκλογών. Σε αυτή την μικτή πόλη, οι εντάσεις ανάμεσα στον εβραϊκό και αραβικό πληθυσμό, αυξήθηκαν κοντά στις δημοτικές εκλογές. Ο πυροβολισμός μπορεί να συνδέεται με την εκλογή και την ενδεχόμενη υποκίνηση του πρώην μέλους την Κνεσέτ με το Εργατικό Κόμμα, Yoram Marciano, ενάντια στον Azbarga και τον αραβικό πληθυσμό, κατονομάζοντάς τους πριν τις εκλογές ως απειλή για τον εβραϊκό χαρακτήρα της πόλης. Η υπόθεση είναι προς το παρών υπό διερεύνηση.
Στη Γιάφα, τα μέλη του Λικούντ κατέβηκαν με το σύνθημα «Θέλετε να σιωπήσετε τον μουεζίνη στη Γιάφα; Μόνο η Λικούντ μπορεί», στοχοποιώντας έντονα την περιοχή του παλαιστινιακού πληθυσμού. Οι Παλαιστίνιοι αποτελούν το ένα τρίτο του πληθυσμού της πόλης και ήδη δέχονται πιέσεις να εγκαταλείψουν την παλιά πόλη στο όνομα της ανάπτυξης.
Η ίδια ατμόσφαιρα επικράτησε στο Karmiel (βόρεια του Ισραήλ), όπου ο Koren Neuman, επικεφαλής της Λικούντ στις δημοτικές εκλογές, δήλωσε «Το μήνυμα μας είναι πως θέλουμε να κρατήσουμε την πόλη μας εβραϊκή-σιωνιστική. Αυτή άλλωστε είναι και η αποστολή του κράτους του Ισραήλ. Δεν είμαστε εναντίον κανενός. Αλλά το Karmiel πρέπει να είναι εβραϊκή πόλη και δεν πρέπει να επιτρέψουμε σε κανέναν να αλλάξει τον χαρακτήρα της».
Ένα κοινό αραβό-εβραϊκό κόμμα, το «Ουράνιο τόξο του Karmiel» ήταν προφανώς θύμα των «βρόμικων κόλπων» που χρησιμοποίησαν οι αντίπαλοι, σύμφωνα με τον ακτιβιστή Naama Blatman-Thomas σε συνέντευξή του στο al-Jazeera. «Όταν μίλησα σε εβραίους κάτοικους, αυτό που είχαν στο μυαλό τους είναι πως η πόλη τους κινδυνεύει να καταληφθεί, πως οι Άραβες θα πάρουν τις γυναίκες τους κλπ. Οι απόψεις που εκφράζονται στο Karmiel είναι ένα μόνο μέρος από την ευρύτερη τάση που επικρατεί στην Γαλιλαία.»
75.000 με 90.000 Παλαιστίνιοι Βεδουίνοι αποκλείστηκαν από τις εκλογές.
Παρά την υψηλή για τα συνηθισμένα δεδομένα, συμμετοχή σε πολλές παλαιστινιακές περιοχές μέσα στο Ισραήλ, ανάμεσα στους 75.000 με 90.000 Παλαιστίνιους Βεδουίνους που ζουν σε μη αναγνωρισμένα χωριά της Νεγκέβ, αποκλείστηκαν για ακόμα μια φορά από τις φετινές δημοτικές εκλογές.
«Τα μη αναγνωρισμένα χωριά δεν έχουν επίσημος καθεστώς. Απολαμβάνουν ελάχιστες βασικές δημόσιες υπηρεσίες όπως ηλεκτρικό, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες και εκπαιδευτικά ή ιατρικά κέντρα. Δεν έχουν δημοτικά συμβούλια και δεν ανήκουν σε άλλα τοπικά κυβερνητικά σώματα. Εξαιρούνται από τους κυβερνητικούς χάρτες και τους κρατικούς σχεδιασμούς», σύμφωνα με την αναφορά ανισότητας του 2011 από το Adalah’s, το Νομικό Κέντρο για τα δικαιώματα της αραβικής μειοψηφίας με κέντρο τη Χάιφα.
Περίπου 70.000 βεδουίνοι που ζουν στα μη αναγνωρισμένα χωριά της Νεγκέβ, απειλούνται με βίαιη εκτόπιση σύμφωνα με το σχέδιο Prawer, ένα σχέδιο που επιχορηγεί η ισραηλινή κυβέρνηση με στόχο την απομάκρυνση των βεδουίνων της Νεγκέβ στο όνομα της ανάπτυξης.
Η συμμετοχή των γυναικών στις εκλογές αυξήθηκε
Στα θετικά στοιχεία των φετινών δημοτικών εκλογών ήταν και η αύξηση της συμμετοχής των γυναικών, ειδικά στα παλαιστινιακά χωριά. Περισσότερες γυναίκες έθεσαν υποψηφιότητα για τα δημοτικά συμβούλια και η γενική συμπεριφορά των κοινοτήτων στην συμμετοχής – είτε ως υποψήφιες είτε συμμετείχαν στην εκστρατεία- φάνηκε πως είχε θετικό πρόσημο.
Στην Γαλιλαία και στην περιοχή του Τριγώνου (muthaleth), η παλαιστινιακή φεμινιστική οργανώση Kayan, διοργάνωσε συζητήσεις ανάμεσα στις υποψήφιες και στις γυναίκες πολίτες. Ο σκοπός ήταν να ευαισθητοποιήσουν τα μελλοντικά δημοτικά συμβούλια για τις ανάγκες των γυναικών προκειμένου να συμπεριληφθούν στις μελλοντικές αποφάσεις και τον προϋπολογισμό. Παρόλο που απαιτείται ακόμα δουλειά, οι συζητήσεις ήταν παραγωγικές και ενθαρρυντικές σύμφωνα με τις οργανώτριες.
Η Adella Biadi-Schlon, που οργάνωσε την υποψηφιότητα της Haneen Zoabi (μέλος της Κνεσέτ με το Μπαλάντ) ως επικεφαλής του τοπικού συμβουλίου της Ναζαρέτ, αποτέλεσε θετικό παράδειγμα για τις γυναίκες, παρόλο που οι επιθέσεις εναντίον της πιθανά να αποθάρρυναν τις γυναίκες από το να θέσουν υποψηφιότητα.
Η έρευνα του Mada Carmel παρουσιάζουν ενθαρρυντικά στοιχεία για την γυναικεία συμμετοχή στις τοπικές εκλογές, με το 66,3% και 55% να απορρίπτει θρησκεία και έθιμα αντίστοιχα ως επαρκείς λόγους που αποτρέπουν τις γυναίκες από το να θέσουν υποψηφιότητα στις εκλογές. Μια φαινομενικά ευνοϊκή άποψη για τις υποψήφιες στα μελλοντικά τοπικά συμβούλια.